Blog

Content marketing: Hvem skriver du til?

(30. aug 2016)

Content marketing (indholdsmarkedsføring på dansk) er en form for markedsføring, der får større og større betydning inden for online marketing. Kort sagt handler content marketing om, at man markedsfører sig selv ved at producere indhold - content - til sine kunder, i stedet for blot at vise dem reklamer. Men hvordan gør man det i praksis og mest effektivt i et forretningsperspektiv?

Søgeord er nøglen til effektiv content marketing

Uanset hvilken branche, du skriver inden for eller til, så er det alfa og omega, at du bruger de rette søgeord i dit content. Søgeordene hjælper dig ikke kun med at rangere godt i Google, men med at ramme de rigtige kunder. Så brug dine søgeord, synonymer og variationer løbende igennem dit blogindlæg, så længe det ikke lyder unaturligt.

Og husk, at nøgleordene helst skal stå først i dine overskrifter, der naturligvis også er formateret med de rette heading-tags - H1 for overskriften, H2 for underoverskrifter og så videre.

Hvorfor ikke tage skridtet videre?

Med fængende overskrifter, der indeholder de rette keywords, kan du komme langt. Men med lidt hjemmearbejde og strategisk tænkning kan du give dine blogindlæg betydeligt bedre forudsætninger for at blive fundet, når en bruger laver en googlesøgning, du ønsker at ligge godt på med dit knivskarpe indlæg.

Ved hjælp af bl.a. Google Keyword Planner og Google Trends kan du f.eks. undersøge, hvad folk søger inden for det emne, du skriver om. Ser du nogle tendenser? Er der nogle lavthængende frugter, som passer til dit content? Så udnyt dem i dine overskrifter!

Flere hundrede besøg om måneden for kun omkring én times arbejde! 

Google Analytics lyver aldrig

Når først du har skrevet dit indhold, kan du bruge Google Analytics til at holde øje med, om dit content tiltrække trafik. Så længe du har skrevet noget godt og relevant indhold, som dine kunder kan bruge, og du har valgt de rigtige søgeord, så burde du over tid se en stigning i din trafik til dit content.

I min virksomhed Siteworks har vi længe vidst - og ikke mindst mærket – at content marketing er et effektivt redskab til at skaffe trafik. Og det ses tydeligt, når vi i Google Analytics måler på, hvilke side folk typisk lande på, på websitet www.siteworks.dk

To blogindlæg i top 5 over de mest besøgte landesider takket være content marketing

Den næstmest besøgte landeside på hele Siteworks.dk er netop et blogindlæg, som er skrevet med en overskrift, som appellerer til mange googlesøgninger. Det samme gælder den fjerde mest besøgte landeside. I begge tilfælde har vi skabt succes ved ikke blot at skrive relevant indhold, som vores kunder kunne være interesseret i, men ved at tænke strategi ind i indlæggende.

Lad mig give et eksempel

På vores blog på Siteworks.dk, har vi skrevet et blogindlæg med overskriften: ”Hvornår er det bedste tidspunkt at poste indhold på sociale medier? Og hvor ofte bør du gøre det?”. Siteworks er et online marketingbureau, og vi tænkte derfor, at vores kunder kunne være intereserede i et blogindlæg, der omhandler sociale medier og de bedste tidspunkter at lægge indhold op.

Og vi havde ret. Du gætter aldrig, hvor effektivt vores content marketing har været, og hvad dette indlæg tiltrækker af trafik på månedsbasis!

Flere hundrede besøg hver måned for bare én times arbejde

Blogindlægget trækker i dag omkring små 300 besøg om måneden, hver måned - og her er der tale om trafik, der lander direkte på blogindlægget fra Google. Forestil dig, at du opnår samme resultater med ét stykke content. Og så to. Og tre, og fire og fem. Hvis vi siger, at hvert stykke content trække 200 brugere ind på dit website om måneden, så har du pludselig 1000 flere besøgende på dit website om måneden.

Og når først forarbejdet og strategien er lagt, behøver det ikke tage en erfaren tekstforfatter lang tid. Vores blogindlæg tog omkring en time at skrive.

Dét er trafik til lavpris!