Blog

Hvor meget vil du tjene via Google Ads?

(29. aug 2016)

Selvom online marketing-branchen for mange virker nørdet og indforstået, så er branchen også på mange måder mere gennemsigtig, end andre marketingbrancher – i hvert fald når det kommer til udbytte af markedsføringsinvesteringer. Man kan nemlig måle på stort set alt. I dette blogindlæg vil jeg fortælle lidt om, hvordan du kan beregne dit potentielle afkast fra din investering i Google Ads.

Sådan beregner du et forventeligt afkast

Det skal siges med det samme, at du aldrig vil kunne beregne dit præcise afkast. Men du kan danne dig en idé om, hvad du nogenlunde kan forvente. Det kræver selvfølgelig, at du har en idé om dit website eller din kampagnes konverteringsrate, samt at du ved, hvad gennemsnitsværdien på dit produkt er. 

Få styr på variablerne

Lad mig bruge et tænkt eksempel på at forklare. Hvis du vil udregne dit eget afkast, så kan du bruge dine egne tal:
 

  • Du vil bruge kr. 10.000,- om måneden på Google Ads
  • Den gennemsnitlige budpris for dine søgeord ligger på kr. 18,-,
  • Dit website konverterer med en konverteringsrate på 2,34%
  • En henvendelse har en gennemsnitsværdi på kr. 1.500,-.  

Når vi kender de ovenstående variabler, kan vi gå i gang med udregningen.

Den simple tre-trins formel

Lad os tage ét skridt af gangen, fra start til slut og se, hvad det potentielle afkast på ovenstående Ads kampagne ville være:

  • Først skal vi udregne, hvor mange klik pr. måned du ca. kan forvente dig med dit månedsbudget:
    • (månedsbudget i alt) / (budpris i kr.) = klik per måned
  • Når vi ved, hvor mange kliks du kan forvente, kan vi nu regne ud, hvor mange konverteringer du ca. vil få hver måned:
    • (Klik per måned) * (konverteringsrate i promiller) = konverteringer per måned 
  • Og nu hvor vi ved, hvor mange konverteringer du kan få pr. måned, kan vi endelig regne dit afkast ud:
    • (Konverteringer per måned)*(gennemsnitlig henvendelsesværdi)-(månedsbudget) = din fortjeneste

 

Med ovenstående eksempeltal giver det et månedligt overskud på kr. 9.500,- (med månedsbudgetet på 10.000 kr,- fratrukket). 

Så hvis budgetet og produktet passer til det, hvorfor så ikke putte 20.000 kr. ind hver måned og fordoble profitten?